Hoe begin je met haken?

Haken hoe doe je dat en wat heb je allemaal nodig om te kunnen haken? In dit bericht zal uitgelegd worden welke materialen je allemaal nodig hebt, welke basissteken je moet kennen en sites waar je gratis patronen kunt vinden.

Haaknaald

Het belangrijkste om te kunnen haken is een haaknaald. Deze zijn er in verschillende materialen en diktes. Metaal, bamboe, plastic enz. Het is belangrijk om een goede maat haaknaald bij het garen te kiezen, meestal staat dit op de wikkel. Wil je bijvoorbeeld een omslagdoek met een lossere structuur gebruik dan een grotere haaknaald, wil je amigurumis haken gebruik dan een kleinere haaknaald zo krijg je een mooie strakke structuur.

haaknaalden - hoe begin je met haken

Garen

Garen is er in verschillende diktes, soorten en materialen. Wanneer je kunt haken is het leuk om met verschillende garens te werken. Als je begint met haken is katoen een goed garen om mee te beginnen (bijvoorbeeld Phildar coton 3). Dit garen pluist en splijt niet en zo kun je makkelijk de gehaakte steken zien.

garen phildar coton 3

Steken

Het is belangrijk om te weten hoe je de basis steken haakt. De opzetlus, losse, vaste, halve vaste, stokje. Met behulp van boeken, websites en YouTube kun je makkelijk de verschillende steken leren. Wanneer je de basis kent kun je starten met projecten. Wanneer je een steek tegenkomt die je niet kent kun je deze makkelijk op internet opzoeken en leren, zo leer je telkens weer nieuwe steken bij 🙂

haaksteken - crochet along 2015 cal

Ook handig

Een schaar, stopnaald en steekmarkeerder.

materialen haken

Website’s

Ravelry – Veel gratis haakpatronen in het Engels en Nederlands

lerenhakenenbreien.nl – YouTube filmpjes met de verschillende steken (links- en rechtshandig)

Pinterest – zoek op ‘Crochet patterns’ of ‘Haakpatronen’

Het is echt belangrijk om het juiste garen en haaknaald bij elkaar te zoeken. Wanneer je begint met een project is het belangrijk om een aantal basis steken te kennen zodat je niet direct vast loopt. Het leuke van nieuwe projecten is dat je steeds weer nieuwe steken en technieken leert en steeds meer verschillende dingen kunt maken.

Veel haakplezier!

Groetjes, Marjan

Advertenties

Een gedachte over “Hoe begin je met haken?